sunnuntai 14. elokuuta 2011

Here I am!

Täällä ollaan! Varautukaa pitkään viestiin...

Tavatiin siis lentokentällä AFS-väki, saatiin lentoliput ja muuta infoa. Ostin vielä lisää tuliaisia - Fazerin suklaata, salmiakkia ja ruissipsejä. Lento lähti ajallaan ja sujui hyvin, vaikka kestikin lähes yhdeksän tuntia. Onneksi oli viihdejärjestelmä (joka ei tosin toiminut muutaman ensimmäisen tunnin aikana), josta katseltiin leffoja, kuunneltiin musiikkia ja pelattiin. Kaikki me vaihtarit istuimme lähekkäin, mikä oli todella mukavaa! Ruokakin oli yllättävän hyvää.

Perillä Nykissä meitä odotti maahantuloselvitys, jonne jonottaessa meni lähes tunti. Annettiin vielä uudestaan sormenjäljet, ja passi ja viisumi tarkistettiin. Laukut tulivat onneksi hienosti perille.

Lentokentältä meidät haettiin bussilla LaGuardia lentokentän vieressä olevaan hotelliin. Saatiin illallista ja mentiin pian sen jälkeen nukkumaan. Nukuttiin neljä henkeä samassa huoneessa, ja sänkyjä oli vain kaksi... Ne olivat kuitenkin melko leveitä, joten se ei ollut mikään ongelma. Huoneessani oli toinenkin suomalainen, ja lisäksi norjalainen ja tsekkiläinen (jota en tosin nähnyt missään vaiheessa). Aikaeron takia heräsin jo kolmelta, joten kuuntelin musiikkia ja katselin auringonnousua.

Lentokentan valoja hotellin ikkunasta

Ensimmainen aamiainen Jenkeissa

Aamulla lähdettiin bussilla kohti orientaatioleirejä. Samassa bussissa oli sekä Delawareen, Marylandiin että Virginiaan menijät. Muutaman tunnin jälkeen pysähdyttiin lounaalle. Kaikille meille annettiin 8 dollaria (minulle 12, kai vahingossa), ja saatiin ostaa mitä haluttiin. Marylandissa oltiin lopulta kolmen aikaan, ja koska meitä oli vain kaksi (minä ja tanskalainen poika), mentiin vapaaehtoisen kyydillä orientaatioon.

New York

Orientaatio oli hauska. Porukkaa oli kaikkialta maailmasta, jopa Afrikasta! Monet asiat oli käyty läpi joi aikaisemminkin, mutta hyvähän sitä on välillä kerrata. Parasta oli ehkäpä tavata highschool-ikäisiä jenkkejä, jotka aintoivat hyviä vinkkejä koulua varten. Kahdeksan aikaan illalla minulle tultiin vihdoin sanomaan, että isäntäperheeni on tullut hakemaan minua. Oli mahtavaa vihdoinkin tavata heidät!

Talo ja huoneeni oli paljon hienompi kuin mitä olin kuvien perusteella kuvitellut! Huoneeni ovessa oli jopa lappu ”Tervetuloa kotiin Henna!” Minulla on oma iso vaatekaappi ja paljon säilytystilaa. Oma kylppäri on myös todella kätevä.

Oma huone

Talo ulkoapain

Perheeni on aivan ihana, ja minut on otettu todella hyvin vastaan. Olen tavannut jo useita naapureita, jotka ovat olleet todella ystävällisiä. Käytiin Morganin kanssa jakamassa omenoita naapurustoon, koska dad sai niitä jostain ihan todella suuren määrän. Leivottiin niistä myös omenapaistosta, jota vietiin vanhuksille viereiseen taloon. Tämä alue on todella kaunis - kaikki talot ja pihat ovat hienoja ja hyvin hoidettuja, metsää on paljon ja tontit ovat valtavia, joten talot ovat vähintään 100 metrin pässä toisistaan. Ilma on ollut lämmin ja kostea.

Dad on todellakin hyvä kokki! Eilen syötiin illalliseksi lohta ja pastaa, ja tuntui, kun olisi ravintolassa ollut. Päivällä käytiin ostamassa leivonnaiset jälkkäriksi illalliselle perheen lempileipomosta, ja ne olivat todellakin ihania. Olen ystävystynyt jo Morganinkin kanssa melko hyvin - ollaan pelattu yhdessä wiitä, ja eilen tehtiin vaahtokarkkeja. (Kyllä, niitä voi tehdä! Tänään päästään vasta maistamaan, sillä niiden pitää antaa jähmettyä).Ollaan katsottu myös leffoja, ja koiraakin olen ulkoilluttanut, välillä momin ja välillä Morganin kanssa. Eilen Tanner antoi minun jopa rapsuttaa itseään, mikä on kuulemma hyvin harvinaista näin alkuvaiheessa. Annoin myös tulaiaiseni, joista vaikuttivat tykkäävän todella kovasti.

Fiilikset on nyt hyvät, odotan innolla koulun alkua. Enkun kanssa ei ole kauheasti ongelmia. Ymmärrän melkein kaiken, mutta omassa puhumisessa on välillä vaikeuksia.

1. Voi kuulostaa ihanalta! Haluisin iteki vaihtoon mutta ei oo rahaa, niin kiva kuulla jonku kokemuksista! :---)

2. Musta tuntuu ihan samalta enkun kanssa, ma vaan sonkotan koko ajan ja ihmiset ei ymmarra mita ma sanon :DD Sun perhe vaikuttaa tosi kivalta! :)